Reply To: Kaitsetalismanid, märgid

#145178
AvatarKosmosemutt
Member

Kui olin arvuti kinni pannud, siis paar asja meenusid, olin enne sõjamehemõttesse väga klammerdunud. kaitsemaagilised asjad, mida teame, on eelkõige nõiduse, pahade vaimide, haiguste jms vastu. üks kindel ese läbi aegade on vöö – eriti tekstiilvöö oma kirjadega, aga kindlasti ka nahkvöö.
Põhja-Euroopas levinud kaks tekstiilitehnikat – nõeltehnika ja võrkvöötehnika (sprang) on ka loetud nö nõidusevastaste hulka seetõttu, et neil lõngad keeruliselt risti-rästi jookevad ja paha vaimu eksitavad.
siis veel paar asja naaberrahvaste juurest – setudel, slaavi mõjudega, on särgi lahtiste avade (varrukad, kaelus, alläär) dekoreerimine, just punase ornamendiga, hoidnud ära selle, et neid avadest midagi paha sisse ei lipsaks.
ja vaat läti sõjalauludest, neil on neid palju võrreldes Eestiga, tuleb meelde, et sõtta minnes lauldakse näiteks pruudi kootud käpikutest.
iseasi on, kas Iraagis neist mingi kasu saaks olema :D
Karja kiriku viide stuartil on õige küll. ja meie varasemad kirikud üldse, Saare- ja Läänemaal.

aga jah, sellega on nii, et märke teame, aga nende tähenduse lahtiseletamine kipub new age-i kalduma, ega ühtegi tõsiseltvõetavat teaduslikku käsitlust selle kohta ei ole. Tõnis vint on omal ajal liivi vööde kohta mingeid teooriai aretanud, aga ma pole parem tahtnud neid lugedagi.

(üks huvitav fakt praktilise kaitsefunktsioooniga eseme tähenduse ülekandmisest maagiliseks on see, et Soome (Karjala) hilisrauaaja naistematustes on leidunud rinnakeesid, mis on tegelikult rüngassärgi küljest võetud ribad. vöhemalt mina näen seda nii, variant on muidugi ka alati praktiline, et muud ketti polnud parajasti võtta. või et selline kett rõhutas perenaisestaatust kuidagi eriliselt).